Verschuiven steeds meer aankopen van particulieren naar internet, er is ook weer een omgekeerde trend gaande. Online giganten openen fysieke winkels! In Nederland doet Coolblue het voor met 6 locaties. Amazon, werelds grootste online-warenhuis (562,382,292 artikelen te koop! 10-1-18) probeert ook steeds weer nieuwe concepten. Amazon Go en Amazon Books bijvoorbeeld.
Altijd leuk om even te kijken wat ze dan anders doen in dit soort winkels. Hier zijn 3 opvallende concepten die Amazon toepast in zijn winkels, herkenbaar van het internet:
1: If you like... In de winkel vindt je speciale boekkasten waar je links een populaire titel vindt, om vervolgens 3 soortgelijke titels te tonen. Een online slimmigheidje die vaak leidt tot mijn persoonlijke interesse in titels die ik anders niet had bekeken!
2: Korting met je membership
Ben je lid van Amazon Prime? Dan betaal je de speciale 'prime' prijs op boeken. De rest van ons betaald gewoon de vastgestelde boekprijs. (Hoe dit in Nederland zou werken met voor-oorlogse overheidsbemoeienis in boekprijzen, weet ik niet)
3: Ster-waarderingen
Op websites zie je altijd wat andere vinden van een product. Voor mij altijd een extra reden om iets wel of niet te kopen. Dat passen ze bij Amazon Books op hun eigen manier ook toe. Een display met boeken '4,8 Stars and above'
Ook grappig om te lezen, Amazon geeft geen prijzen weer bij de boeken! Scan je boek om de prijs te zien. Persoonlijk zou ik daar alleen geen fan van zijn denk ik... Veel te veel handelingen voor een zuinige Nederlander.
Kortom - Wanneer online terug gaat naar fysieke winkels nemen ze ook weer mooie concepten mee...Waar zal Picnic supermarkten over 10 jaar mee gaan komen.
Ben benieuwd: Hoe zou dit eruit zien voor andere winkels en websites?